De documentaire The True Cost (2015) is ondertussen wereldwijd gelauwerd en vaak bekeken. Met recht en reden: het is tot op vandaag de meest omvattende documentaire over de mode-industrie. Een vanzelfsprekende keuze voor ons Conscious Cafe #3: Fair Fashion dus.
De documentaire belicht zowel de ecologische als sociale kant van dit verhaal en stelt het snel consumeren van mode, Fast Fashion, als motor van het probleem.
We kopen nu mondiaal 800 miljard nieuwe kledingstukken per jaar, vier keer meer dan 20 jaar geleden. We voelen ons welvarend, omdat we veel kunnen kopen voor relatief weinig geld, maar eigenlijk verarmen we onszelf hier letterlijk en figuurlijk door. De productie is gericht op snelle aankopen, de kwaliteit van de kleding is navenant. Dit leidt natuurlijk tot nieuwe aankopen, en uiteindelijk geven we zo meer geld uit dan wanneer we enkele degelijke stuks zouden kopen. Bovendien blijft het geluksgevoel van een nieuw kledingstuk niet lang hangen.
Deze dynamiek gaat vooral ten koste van de 40 miljoen kledingarbeiders die de miljoenen T-shirts en zomerjurkjes maken. De meesten onder hen zijn vrouwen en leven in een precaire situatie. Voor de arbeiders is de impact van het fast fashion businessmodel groot: onderbetaling, slechte arbeidsomstandigheden, lange werkdagen, mishandeling, kinderarbeid en intimidatie zijn schering en inslag. De tegenstelling tussen de arbeiders die het vuile werk opknappen en de winsten van de grote modemerken is enorm. Deze situatie kwam brutaal in de media in 2013, toen de beelden van de ingestorte textielfabriek Rana Plaza de wereld rondgingen. Meer dan 1000 mensen kwamen om.
Na de olie-industrie is de kledingindustrie wereldwijd de meest vervuilende industrie. Tijdens de hele keten – van teelt over productie en transport tot aankoop – is de milieu-impact groot. Het grote waterverbruik vervuilt de rivieren en maakt mens en dier ziek.
Net als je de moet verliest laat de documentairemaker ook inspirerende ondernemers aan het woord die met respect voor mens en natuur hun bedrijf runnen. We zien Rick Ridgeway van Patagonia, voor wie duurzaam ondernemen vanzelfsprekend is. Of Safia Minney, de oprichtster van het eerlijke modemerk People Tree, die haar arbeiders regelmatig opzoekt en persoonlijk met hen overlegt.
Na de documentaire lieten we Bie van B.right aan het woord. Ze hanteert het principe van Slow Fashion: ‘buy less, choose well and make it last’. In haar zoektocht leerde ze veel nieuwe merken kennen en besloot ze haar kennis te delen. Ze neemt andere mensen graag mee in dit nieuwe verhaal en wil laten zien dat je met kleine stapjes een groot verschil kan maken. Tijdens haar B.right tours neemt ze je mee op ontdekkingstocht door Antwerpen, want ook in eigen stad is de keuze verrassend groot.
The true cost kan je nog steeds bekijken op Netflix.